مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان گفت: یکی از اقدامات خوب شهرداری اصفهان صدور الکترونیکی پروانه‌های ساختمانی است و در این مسیر در منطقه ۸ تاکنون ۴۶ مورد ثبت پروانه داشتیم که ۱۵ مورد به مرحله ثبت فیش رسیده است.
کد خبر: ۱۰۵۸۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷ 26 July 2022

علی باقری مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران پیرامون منطقه ۸ شهرداری اظهار داشت: منطقه ۸ پرجمعیت‌ترین منطقه شهر اصفهان است و بر اساس نمودار رشد جمعیتی، بالغ بر ۲۸٠ هزار نفر در مساحت ۲ هزار و ۲۹ هکتاری جا گرفته‌اند. 

وی با یادآوری اینکه منطقه ۸ دارای ۱۷ محله کم‌تر برخوردار و برخوردار است، افزود: شاید در دید شهروندان، منطقه ۸ جزو مناطق برخوردار است اما این منطقه بخش‌هایی دارد که نیازمند رسیدگی است و در این راستا در دوره جدید با سیاست محله‌محوری، ۳۵ میلیارد تومان علاوه بر اعتبارات عمرانی و منطقه‌ای خاص محلات شمس‌آباد و بهرام‌آباد پیش‌بینی شده است تا در سال ۱۴٠۱ اقدامات تأثیرگذاری صورت گیرد. 

باقری عنوان کرد: این منطقه یک میلیون مترمربع فضای سبز دارد که ۲ مترمربع به ازای هر شهروند تفرجگاهی است، همچنین دومین منطقه از نظر مادی و انهار است یعنی ۲۲.۵ کیلومتر مادی و انهار دارد و تقریباً ۷.۶ درصد از مساحت فضای سبز اصفهان را به خود اختصاص داده است. 

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان یادآور شد: در طرح تفصیلی شهر اصفهان ۳۴۷ هکتار معابر برای این منطقه پیش‌بینی شده که ۲۷٠ هکتار آن احداث شده است و مابقی به‌صورت تدریجی در حال انجام است. 

عکس از فاطمه عباسی

وی اظهار کرد: تراکم جمعیتی در این منطقه به صورت میانگین ۱۳۴ نفر در هکتار است و بالاترین تراکم جمعیتی مربوط به محلات بهرام‌آباد و کوجان به ترتیب ۱۸۸ و ۱۶۲ نفر در هکتار است. 

باقری در خصوص تعداد مراکز فرهنگی-مذهبی منطقه ۸ گفت: ۷۵ مسجد، ۷۹ هیأت مذهبی، ۴۵ کانون سلامت، ۵ حوزه بسیج، ۴ مجموعه ورزشی و ۳ کتابخانه و سالن مطالعه در این منطقه مشغول به فعالیت هستند. 

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان پیرامون بافت فرسوده منطقه ۸ بیان داشت: این منطقه ۲۴۲ هکتار بافت فرسوده دارد که شامل ۲۵ لکه یا بلوک می‌شود، این مقدار از بافت فرسوده ۱٠.۴۹ درصد از کل بافت فرسوده را تشکیل می‌دهد و رتبه سوم را در میان مناطق دارد البته با اقدامات خوبی که انجام شده ۲٠ درصد از این بافت‌ها اصلاح و بهینه شده است. 

وی پیرامون بودجه‌ریزی سال ۱۴٠۱ شهرداری منطقه ۸ خاطرنشان کرد: منطقه ۸ در سال جاری ۴۳۵ میلیارد تومان بودجه داشته که نسبت به سال قبل ۵۳ درصد رشد داشته است که ۷۳ درصد از این بودجه سهم مباحث عمرانی و مابقی سهم مباحث جاری است. 

باقری اظهار داشت: بودجه عمرانی شامل ۶۶ ردیف از جمله پروژه آزادسازی و تملک، پیاده‌روسازی، پارک‌های محلی، مسیرهای سلامت، روشنایی پارک‌ها، ساماندهی آب‌نماها، زیرسازی آسفالت و...  است. 

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان تأکید کرد: یکی از سیاست‌هایمان که با توجه به نیاز منطقه پیش‌بینی شده، آزادسازی و تملک است که حدود ۱٠٠ میلیارد تومان از بودجه به این بخش اختصاص داده شده و طبق پیش‌بینی که انجام دادیم قرار بر این است ۳۸ هزار و ۲٠ مترمربع تملک داشته باشیم که مربوط به خیابان‌های شهید دوران، چمران، بوستان شمس‌آباد و استاد شهریار جنوبی است. 

وی با یادآوری اینکه از مباحث مطرح دیگر بودجه عمرانی، ۷ مورد پیاده‌رو سازی با مساحت ۶۹ هزار و ۲٠٠ مترمربع است، توضیح داد: شاید تا به الآن در دوره شهرداری اصفهان چنین اقدامی صورت نگرفته است و این مورد در خیابان‌هایی از جمله شهید باهنر، بهارستان، فروغی، کاوه و... عملیاتی خواهد شد. 

باقری عنوان کرد: یکی از مواردی که کل شهروندان استفاده از آن را دارند نورپردازی پل شهید چمران است که امیدواریم تا پایان تابستان به اتمام برسد. 

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان پیرامون صدور الکترونیکی پروانه‌های ساختمانی گفت: یکی از اقدامات خوب شهرداری اصفهان صدور الکترونیکی پروانه‌های ساختمانی است و در این مسیر در منطقه ۸ تا به الآن ۴۶ مورد ثبت پروانه داشتیم که ۱۵ مورد به مرحله ثبت فیش رسیده است. 

وی پیرامون مزیت‌های اخذ الکترونیکی پروانه‌های ساختمانی یادآور شد: حذف واسطه‌ها، سرعت گرفتن کار، کاهش مراجعات مردمی به شهرداری‌های مناطق، شفافیت در پرداخت‌ها، سلامت اداری و... از مزیت‌های مطرح این طرح است. 

باقری مطرح کرد: سال گذشته در منطقه هشت تعداد ۵۵۲ مورد صدور پروانه‌ ساختمانی داشتیم که با فاصله زیاد، رتبه اول در میان دیگر مناطق هستیم.

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان اعلام کرد: در سال گذشته ۵ هزار و ۴۷۵ مورد استعلام بانک و دفترخانه داشتیم و در سال جاری با هزار و ۹٠۶ مورد استعلام رتبه اول میان دیگر مناطق را داریم. 

وی گفت: یکی از محلات منطقه ۸، محله پرتمان است که در بلاتکلیفی ۲٠-۳٠ ساله قرار داشت و فاقد طرح کاربری، گذربندی و... بود که با پیگیری‌های مجدانه مجموعه مدیریت شهری این مشکل رفع شد و امروز طرح آن مصوب شده و منتظر ابلاغ آن هستیم تا پس از ابلاغ شهروندان برای پروانه گرفتن و دیگر موارد مراجعه کنند و این محله، به محلات خوب شهر تبدیل شود و سرمایه‌گذاران مراجعه کنند. 

باقری با بیان اینکه منطقه ۸ یکی از محلات هدف سرمایه‌گذاران است، اظهار داشت: این منطقه بیش‌ترین تعداد مشارکت‌کنندگان را در زمینه سرمایه‌گذاری دارد و به سرمایه‌گذاران شهر و کشور اعلام می‌کنم برای مشارکت آن‌ها فرش قرمز پهن است. 

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان ادامه داد: در حال حاضر ۲۷ مورد پروژه مشارکتی داریم که ۱۲ مورد آن در حال اجرا و مابقی به نتیجه رسیده و در مرحله فروش و واگذاری قرار دارد. 

وی پیرامون سامانه ۱۳۷ بیان‌ داشت: مجموعه مدیریت شهری توجه ویژه به درخواست‌های سامانه ۱۳۷ دارد و از ابتدای سال تا به الآن ۱۲ هزار و ۹٠٠ مورد درخواست از سمت شهروندان منطقه ۸ ثبت شده که شاید در دیگر مناطق تا پایان سال این تعداد درخواست ثبت نشود. 

باقری خاطرنشان کرد: ساز و کاری در این سامانه چیده شده که شهروندان نیازمند مراجعه حضوری نیستند و روزانه بالغ بر ۱۲٠ پیام در این سامانه داریم که نیاز به بازدید میدانی و رسیدگی دارد. 

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان با بیان اینکه گزارشات مردمی در سامانه ۱۳۷ شامل سه دسته خدمات شهری، مباحث عمرانی و شکایات مردمی است، گفت: زمان پاسخگویی به گزارشات سامانه کم‌تر از ۱۵ روز است و تلاش این است این عدد را تا پایان سال کاهش دهیم و طبق آمار، ۹۶ درصد رضایت مردمی از این سامانه وجود دارد. 

وی پیرامون سامانه سوت‌زنی تأکید کرد: سامانه سوت‌زنی در ادامه بحث شفافیت مطرح است و در مناطق مسؤولان حراست، مسؤول رسیدگی به این موضوع هستند که در مدت ۲ تا ۳ روز گزارشات ارسال می‌شود و شهردار اصفهان شخصاً گزارشات را دریافت می‌کند. 

باقری پیرامون وضعیت پارکینگ‌ها با بیان اینکه در منطقه ۸، سه پارکنیگ عمومی داریم، یادآور شد: یکی از طرح‌های در حال مطالعه، بحث پارکینگ زیرسطحی است و طبق آخرین تصمیم‌گیری‌ها قرار بر این شد طرح کلی به کمیسیون ماده ۵ ارسال شود، البته نگاه دیگر این است که صرفاً کارکرد پارکنیگ نداشته باشد. 

وی با یادآوری اینکه همچنین در محله پرتمان، لکه‌هایی برای پارکینگ پیش‌بینی شده است، اظهار داشت: یکی از راهکارهای دیگر استفاده از فضاهای عمومی مانند حیاط مدارس برای پارکینگ است.

باقری در مورد بودجه منطقه ۸ شهرداری گفت: بودجه بر اساس موارد مختلف مناطق تخصیص داده می‌شود و در این بخش رتبه چهارم را داریم و تا پایان تیر ماه به ۱۹ درصد این بودجه رسیده‌ایم و نکته قابل توجه این است که هزینه روزانه‌مان برای هزینه جاری، نگه‌داری، فصای سبز و... ۴٠٠ میلیون تومان است. 

وی با اشاره به موضوع افزایش بودجه‌های شهرداری خاطرنشان کرد: تورم به‌ نوعی باعث متوقف شدن ما می‌شود و افزایش ۵٠ درصدی بودجه‌ها باعث می‌شود به نوعی تورم را مهار کنیم. 
   
باقری در پاسخ به سؤالی پیرامون بودجه مصروف در بحث ماده ۱٠٠ اظهار داشت: سیاست مجموعه شهرداری اصفهان و وزارت کشور این است که تا حد امکان ماده ۱٠٠ و تخلف را مهار کند و در حال حاضر شاید حدود ۴ درصد بودجه‌مان را ماده ۱٠٠ تشکیل می‌دهد. 

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان تأکید کرد: یکی از اقدامات خوبی که شهرداری‌ها امکان اجرای آن را دارند، خیابان‌سازی است و در همین موضوع در محله بهرام‌آباد متمرکز شده‌ایم. 

وی پیرامون طرح‌های مطرح در زمینه فرهنگی-اجتماعی توضیح داد: در موضوعات فرهنگی و اجتماعی بالغ بر ۲۶٠ طرح داریم که با مشارکت مردم در فضاهای باز رقم خورده و استقبال از آن‌ها بی‌نظیر بوده است، این برنامه‌ها متناسب با نیازها و چالش‌های محلات در حال اجرا شدن است. 

باقری پیرامون مناسب‌سازی معابر برای معلولان عنوان کرد: یکی از ردیف‌های پیاده‌روسازی خاص معلولان است یعنی در تمام مسیرهای مورد نیاز معلولان جزو برنامه‌هایمان هستند و در پروژه‌های جدید نیز این مورد از اولویت‌هایمان است. 

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان با اشاره به اهمیت حضور فرهنگسراها در محلات گفت: نیاز است بیش‌تر برنامه‌هایمان را به سمتی ببریم که خانواده‌هایمان را از نظر علمی و فرهنگی ارتقا دهیم. 

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون اقدامات انجام شده در منطقه ۸ برای کاهش آمار بیکاری یادآور شد: شهرداری در موضوع بیکاری نقش دارد و نیاز است سرانه شهر را به‌ گونه‌ای پیش‌بینی کند تا جذب سرمایه رقم بخورد و این مورد جزو سیاست‌های تمام مناطق است. 

باقری در خصوص اقدامات انجام شده برای زنان سرپرست خانوار مطرح کرد: یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه زنان سرپرست خانوار هستند و اقدامی که در این باره انجام شده توانمندسازی فکری و مهارت‌آموزی در مراکز مختلف است. 

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان در پاسخ به سؤال خبرنگاری پیرامون پدیده فرونشست در این منطقه اعلام کرد: پدیده فرونشست مربوط به تمام استان است و از گروهی دانشگاهی برای حضور در منطقه دعوت کردیم تا به‌ صورت میدانی در منطقه ۸ و ۱۲ کار انجام دهند. 

وی پیرامون تخلیه شهرک نیروی هوایی گفت: شهرک نیروی هوایی قدمت زیادی داشت که تخلیه و فروخته شد و در حال حاضر نیز در حال صدور پروانه برای این منطقه هستیم. 

باقری عنوان کرد: تمام تلاش‌مان بر این است که کیفیت زندگی در شهر را افزایش دهیم و مردم احساس خوبی از زندگی در شهر داشته باشند اما مدیریت شهری به تنهایی از پس این مسؤولیت بر نمی‌آید و از شهروندان می‌خواهم خود را یک شهردار بدانند. 

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان در پایان یادآور شد: سه شنبه هر هفته پیاده به دل محلات می‌رویم، درخواست‌ها را می‌شنویم، در دستورکار قرار می‌دهیم و این موارد را در تصمیم‌گیری‌هایمان دخالت می‌دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :